opt in pagina

Een opt in pagina, wat is dat?

opt in paginaEen opt in pagina is een veel voorkomende manier om email adressen te verzamelen maar wat is het nou precies?

Als je met internet marketing bezig bent dan weet je waarschijnlijk allang dat een goede ban met je nieuwsbrief lezers van cruciaal belang is. Maar hoe kom je aan emailadressen van mensen waar je via je nieuwsbrief of auto responder emails mee in contact komt?

Dat is waar opt in om de hoek komt kijken!

Wat is opt in?

Om mensen op je nieuwsbrief te krijgen moet je de mogelijkheid op je website of blog bieden om je lezers de kans te bieden om zich aan te melden voor je nieuwsbrief.

Dit is nou precies wat een opt in is.

Een opt in is eigenlijk niet meer dan een mogelijkheid waar mensen zich aan kunnen melden.

Wat is een opt in pagina?

Vaak zal je zien dat hier een speciale pagina voor is gemaakt, de zogenaamde opt in pagina.

Het speciale aan een opt in pagina is dat je op zo’n pagina een zoveel mogelijk afleidingsvrije omgeving wilt creëren voor je bezoekers.

Op een goede opt in pagina, ook wel landings pagina of squeeze page genoemd kan je maar 2 dingen doen.

  1. Je kunt je aanmelden door je naam en emailadres achter te laten.
  2. Je kunt weer weggaan zonder je emaildres achter te laten.

Waar moet zo’n landings pagina aan voldoen?

Als bezoeker van een website wil je, als je het onderwerp interessant vind, best wel je gegevens achterlaten maar je bent vaak een beetje huiverig omdat je niet zeker weet of er wel zuinig met je gegevens wordt omgesprongen.

Geef iets gratis weg.

Vaak wil je het liefst iets gratis krijgen om je email adres achter te laten.

Zo’n gratis “ding” kan dan van alles zijn.

Populaire freebies zijn bijvoorbeeld rapporten, een ebook of een video (serie) over een interessant onderwerp.

Door iets gratis aan te bieden in ruil voor een emailadres (wat zoveel mogelijk waarde heeft voor je bezoekers) verhoog je de kans dat er ook daadwerkelijk een emailadres wordt achtergelaten op je opt in pagina.

Zorg voor een goede titel.

Als je een goede pakkende titel boven aan je pagina hebt staan dan verhoog je de kans op de actie die je wilt dat er uitgevoerd wordt.

Stel een vraag, maak mensen nieuwsgierig, praat over schaarste, het werkt allemaal.

Neem dus even de tijd voor het schrijven van een goede titel.

Vermijd afleiding.

Je wilt dat je bezoekers op je landings pagina niet afgeleid worden door info in de sidebar, buttons van je navigatiebalk of andere mogelijkheden zoals bijvoorbeeld links naar je social media kanalen.

Nee, je zorgt voor een lege pagina waar men zich aan kan melden of vertrekken. Het klinkt misschien een beetje grof en hard maar zo is het wel.

De hoognodige in te vullen velden.

Je wilt de in te vullen velden op je opt in pagina hebben staan. Hoe minder er in gevuld moet worden hoe hoger het percentage dat dit dan ook daadwerkelijk gaat doen.

  • Zorg voor een veld waar een voornaam ingevuld kan worden.
  • Zorg voor een veld waar het emailadres ingevuld kan worden.

Mensen willen geleid worden in een proces. Het gaat er niet om hoe simpel en voor de hand liggend het volgens jou is, het gaat erom dat je iedere vorm van twijfel en onduidelijkheid weg moet nemen.

Een button met duidelijke call to action.

Met een duidelijke call to action sluit je de pagina af.

Deze call to action plaats je in een duidelijke button onder de in te vullen velden.

“Klik hier” werkt een stuk slechter als “Ja! Geef mij nu direct toegang”.

Denk dus even goed na over de tekst die je in je button plaatst!

Anti SPAM beleid.

Onder de button zou je nog een veld met anti SPAM beleid kunnen plaatsen.

Dit is nou een opt in formulier.

Wat ik hierboven heb omschreven is een opt in formulier, een formulier waar je bezoekers(in dit geval de leads) zich aan kunnen melden voor je nieuwsbrief.

Single opt in of double opt in?

Je kunt er overigens voor kiezen om het bij een single opt in te laten of te kiezen voor double opt in. Maar wat houd dat dan precies in hor ik je al vragen.

Single opt in betekend dat je na verzenden aangemeld bent.

Double opt in betekend dat je na aanmelden nog een keer via een link in je ontvangen email moet bevestigen dat dit jouw emailadres is en dat je toestemming geeft om aan het nieuwsbrief bestand van de website eigenaar toegevoegd te worden.

Wat is het verschil tussen opt in en opt out?

Ik wil je nog even het verschil uitleggen tussen opt in en opt out voordat ik dit artikel af ga sluiten.

Opt-in is dus de mogelijkheid om je aan te melden.

Opt out is de mogelijkheid om je weer af te melden voor de nieuwsbrief voor het geval je dat wilt. Een opt-out vind je terug aan de onderkant van iedere ontvangen email van de website eigenaar waar jij je voor de nieuwsbrief hebt aangemeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *