wat is een lead

Wat is een lead en wat kan je daar mee?

wat is een leadTegenwoordig hoor je regelmatig de term “leads” langskomen als er gesproken wordt over emailmarketing. Maar wat is een lead dan precies en wat kan je met leads?

Omdat deze vraag regelmatig voorbij komt als ik mensen uitleg hoe je online geld kunt verdienen leek het me waardevol om je nu dan maar gelijk even duidelijk uit te leggen wat een lead is.

Wat is een lead?

Als je internet marketing en dan met name affiliate marketing toepast dan heb je vast wel eens gehoord van leads verzamelen.

Maar wat is een lead dan precies?

Een lead is een email adres of andere gegevens die je verzamelt.

Naast een emailadres kan het ook zijn dat je iemand doorstuurt naar een andere website waar je dan voor betaald krijgt of je lead vult een formulier in voor (bijvoorbeeld) extra informatie.

Wat kan je met een lead doen?

Als we nu even naar affiliate marketing kijken dan is het verzamelen van leads in de vorm van emailadressen een veel voorkomende methode om contact gegevens van de bezoekers van je website te verzamelen.

Het lijkt misschien dat dit tegenwoordig niet meer werkt maar daar vergis je je echt in als je dit denkt.

Ook al denk je dat dit niet meer werkt anno 2016, zet dat gevoel over boord en ga zo snel mogelijk aan de slag met het verzamelen van leads. (Zegt degene die geen email adressen verzameld op zijn internet marketing blog).

Tsja, ik zal het zelf maar even zeggen voordat jij me voor bent hè?

Maar mocht je dit denken dan heb je inderdaad gelijk en dat staat ook hoog op mijn things to do lijstje voor deze website maar goed, het was dat (en iets goed maken van waarde waar je wat aan hebt) of dit blog bericht schrijven.

Ik heb voor het blog bericht gekozen, maar goed, die nieuwsbrief gaat er echt nog wel van komen, alleen niet vandaag 🙂

Het neemt overigens niet weg dat ik op andere websites wel leads verzamel, dat dan weer wel!

Anyway…

Wat je dus met een lead (in de vorm van een emailadres) kunt doen is je “fans” en andere geïnteresseerden, de mensen die hun email adres achter laten voorzien van informatie:

  • Je kunt ze op de hoogte houden van het laatste nieuws over je website.
  • Je kunt ze op de hoogte brengen van je nieuwe artikelen.
  • Je kunt ze voorzien van informatie die niet op je website te vinden is.
  • Je kunt ze op voorhand informeren over een dienst of product waar je een korting voor weggeeft.
  • Je kunt ze voorzien van waardevolle informatie of kortingen op producten waar je zelf goede ervaringen mee hebt.

Hoe kom je aan deze leads?

Als je leads wilt gaan verzamelen dan kun je dat doen door iets waardevols te maken waar de mensen die je site bezoeken echt iets aan hebben.

Raffel dit niet af, maak jouw gratis weggeef product mooier als dat wat er momenteel te koop is in de markt waar jij je in begeeft.

Maak een pagina op je site waar je mensen heen stuurt (de opt in pagina) waar ze hun email adres achter kunnen laten in ruil voor jouw (gratis) weggeef product.

Een andere goede manier is om op belangrijke plaatsen op je website een verwijzing naar die pagina te maken.

De header, de rechter bovenhoek in je sidebar en onder ieder artikel zijn strategische plaatsen op je site om een (tekst) link naar de pagina te plaatsen waar je je gratis product weggeeft.

Adverteren (op Facebook) is ook een goede optie om leads te verzamelen.

Als je website nog niet zo bekend (en dus druk bezocht) is dat je er veel bezoekers op krijgt dan is het plaatsen van een advertentie een goed idee.

Dit kan je het beste doen op Facebook.

Ja, je leest het goed, Facebook is een geweldige site om op te adverteren.

Je doelgroep kan je daar heel specifiek samenstellen waardoor je precies de juiste mensen bereikt voor jouw gratis product.

Je stuurt ze dan door naar jouw opt in pagina (de pagina waar ze hun email adres achter kunnen laten) waar ze hun gratis product kunnen bemachtigen.

Wat is een opt in pagina?

Ik zal je de opt in pagina nog even wat beter uitleggen voor we verder gaan.

Een opt in pagina is een pagina op je website waar men eigenlijk maar één ding kan doen, nou ja eigenlijk twee dingen.

  1. Ze kunnen hun email adres achterlaten
  2. Ze kunnen weggaan zonder hun emailadres achter te laten (dat wil je overigens niet).

Ze hebben op die pagina geen afleiding, er zijn dus geen buttons of links in beeld om op te klikken.

Er is dus ook geen sidebar (dat is in WordPress heel eenvoudig in te stellen per pagina).

Op je opt in pagina staan (veelal) alleen 2 balkjes om in te vullen ( de voornaam en het emailadres).

Verder staat er een button onder waar je op kunt klikken om bij het gratis product te komen (zonder beide bovenstaande balkjes in te vullen werkt die button overigens niet.

Verder met Facebook adverteren…

Als je de juiste doelgroep hebt samen gesteld dan stuur je ze dus door middel van je gemaakte facebook advertentie door naar je opt in pagina.

De kosten voor deze advertenties zijn ongelooflijk laag, soms kan je al leads verzamelen voor 10 cent per lead.

Raak trouwens niet in paniek als je ziet dat niet iedereen zijn emailadres achter laat.

Van iedereen die je advertentie ziet is er een percentage dat op je advertentie klikt en daarvan is er weer een percentage dat zijn emailadres achterlaat.

De mensen achter de emailadressen die je verzameld hebt hebben echt interesse in wat jij te vertellen hebt en grote kans dat zij ook degene zijn die graag bij je kopen zodra je ze iets aanbied.

Waar kan je leads mee verzamelen?

Als je leads wilt gaan verzamelen en autoresponders wilt gaan versturen dan heb je email marketing software nodig.

Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid GetResponse maar er zijn nog vele andere programma’s zoals Aweber of Enormail.

Over die programma’s kan ik je niks vertellen omdat ik daar geen ervaring mee heb.

Hoe ga je met de leads om?

Nu je emailadressen hebt verzameld moet je er wel verstandig mee omgaan.

Jij hebt vast ook een hekel aan spam in je mailbox, dat hebben je leads ook en daarom ga je ze niet bombarderen met alleen maar aanbiedingen.

Je kunt het beste een auto responder maken ( een aantal automatische emails die je leads ontvangen).

Daar stel je jezelf een beetje in voor, je verstuurt waardevolle informatie en heel af en toe verwijs je ze door middel van een link door naar iets wat je wilt verkopen of promoten.

Hopelijk is je vraag: “wat is een lead” nu een beetje beantwoord, het komt er dus eigenlijk op neer dat een lead het belangrijkste is wat je kunt verzamelen op je niche (of authoriteit) website.

P.S. Wil je meer weten over leads verzamelen en email marketing om geld te verdienen met een niche website? Met deze training heb je alle informatie die je ooit nodig hebt om succesvol al je bestaande vragen beantwoord te krijgen.

Deze video cursus van Jacko Meijaard staat aan de basis van al mijn websites en als ik even niet meer weet hoe iets ook al weer gaat of wat de volgende stap is dan log ik weer even in op de training (die regelmatig nieuwe video’s krijgt waar je nooit meer iets extra’s voor hoeft te betalen).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *